Monday 23 January 2012

Kejujuran

.. eh? Sama lagi dengan blog title Shafiq Shuhaimi. Acane?

This is from my point of view, you do not have to be harsh to me for having my personal piece of mind. Get you own piece of mind.

Kejujuran bagi aku, tidak menipu. Tidak menipu pula, bagi aku, bila pihak lain bertanya dan kita jawab dengan betul, tulus dan ikhlas. Itu ialah kejujuran.

Tidak memberitahu sesuatu bukan ketidak-jujuran. Jika pihak lain tidak bertanya kepada kita dan kita juga tidak memberitahu kepada mereka, kita TIDAK melakukan ke-tidak-jujur-an.

_________________________________

Contoh:

Kau dengan pakwe kau sentiasa jujur antara satu sama lain. Satu hari dia berniat nak buat surprise untuk anniversary korang.

Makwe : B (Pendek bagi hubby, walaupun belum kahwin), you buat apa tu?

Pakwe : C (Pendek bagi comel, cinta, comot?), I ada hal nak kena settle ni, nanti kita text boleh? I tengah serabut ni. I love you.

Makwe : Ok B. I love you too.

*on the anniversary night*

Pakwe : C, I have a surprise for you. I dah rancang dari awal bulan. Penat I try sorokkan dari you. *tadaa!!* (dinner tepi tasik, ada ubat nyamuk, don't worry, dengan lampu cantik and pemain violin badan sasa)



Makwe : *sepatutnya terharu* How could you do this to me B?! I tak pernah tipu kat you! I beritahu you everything! Everything! You tak jujur dengan I!

_________________________________ 

Acane? Pelik juga kan?

Aku ada kawan perempuan yang sangat jujur dengan pakwe dia. Katanya, pakwe dia juga sangat jujur kepada dia. Rakan aku pula kata, lelaki, takkan begitu jujur seperti mana makwe dia jujur pada dia. Ye ke idok?


1 comment:

adi.aniki said...

Eh sama gan Shapek ek?
ahaa kalo tak hbaq mkna bkn tak jjor la ek kalo tak d tnya?
i c then..
btw yg pntg is keBUJURan je..
xDD