Saturday 9 April 2011

Kerjaya

Semuanya bermula pada cuti semester ke 5..
Aku telah memberi nama kepada Cikgu Kudin, untuk menjadi Saketeriat Festival Kebudayaan Universiti-Universiti Malaysia, FEStKUM..
Cikgu Kudin telah meletakkan aku sebagai seorang ahli Biro Protokol dan juga seorang L.O. Juri Khas..
Aku menerima tugas dengan seaadanya..
Pada hari permulaan FEStKUM 2010, aku telah tiba di UiTM Perlis, 3 minggu awal daripada pelajar lain..
Briefing diadakan, dan FEStKUM kali ini, tidak mempunyai pengacara majlis perempuan, kerana orang yang sepatutnya menjadi pengacara majlis, tidak hadir.
Tidak semena-mena, Cikgu Kudin memilih aku menjadi pengacara majlis..
Ini merupakan cubaan pertama mengendali majlis bersama Muhammad Firdaus bin Ahmad, Epi..

Pendek giler kau Aena!

Aku berbangga dengan kerja yang dijalankan, walaupun terdapat komen-komen negatif yang aku kira, ditujukan sebagai kritikan membina.

---------------------------------------------------

Semester terakhir diriku, sebagai pelajar Pengajian Perniagaan di UiTM Perlis bermula..
Sekali lagi, aku menerima jemputan, juga dari Cikgu Kudin, untuk menjadi pengacara majlis sekali lagi..
Kali ini, aku digandingkan dengan saudara Radin Amir Affendy bin Ahmad Aruani, yang telah berkecimpung dalam bidang pengacaraan lebih lama dari aku..
Aku terasa rendah diri yang sememangnya rendah ini..


Transaksi Ekspresi Seni Tari, TEST, 2011.. Cubaan kedua Ainaa Hazwani binti Razak, selaku pengacara majlis..

---------------------------------------------------

Tanggal 8 April 2011, aku menerima panggilan dari rakan FEStKUM, Raja Fadzleen.
Beliau bertanyakan kelapangan aku pada hari Sabtu dan Ahad.
Beliau menjemput aku untuk menjadi pengacara majlis..
Sebelum aku sempat menolak, telefon dirampas oleh Epi,

Epi: 'Ey, kau jangan nak mengada-ngada, kau jadi mc, dengan aku. Datang Blok F sekarang.'
Aena: 'Aku ada kelas la Epi, lepas ni test pula.'
Epi: 'Test kau habis pukul brapa?'
Aena: '6.30 ptg.'
Epi: 'Ha, yelah. Malam ni, kau datang blok F. Skrip Fayyadh dah buat, aku nak kau tengok, edit la.'

Seingat aku, aku digandingkan dengan Epi sekali lagi. Alhamdulillah, aku tahu bekerja dengan Epi. Malam itu, aku berberat hati ke Blok F, niat hati ingin menonton Maharaja Lawak. GO JOZAN!! GO NABIL!!

Setiba di Blok F, kelibat Epi entah kemana, aku bertemu rakan-rakan, dann membantu mengecat backdrop. Seketika kemudian, aku tenampak kelibat Epi. Masam mukanya.
Rupanya, Epi menjadi pengarah projek, bukan mc, seperti sangkaan ku.
Aku tertanya-tanya siapakan mc lelaki.. Persoalan ku terjawab, seorang jejaka yang tidak pernah aku temui. Hatta.
Pertandingan Nasyid Permata Utara Piala Rektor UiTM Perlis 2011, cubaan ketiga menjadi pengacara majlis bersama saudara Hatta.

---------------------------------------------------

Terima kasih Cikgu Kudin.

Cikgu Kudin dan Madam Izwani

5 comments:

Anonymous said...

aena..jue xpaham..
sekian.

Lady in Pink said...

emm emm, dia jd MC tok kali ke tiga la jue. hehe. cuma belum ada gambar.. heee

Nena's said...

haaa.. tu la cte nyerr.. mc bidang terjun lgi.. heee..

shazatul shifaa zulaikha zulkifli said...

ehh . tdg sy . inner sy . rebeng sy :P

Nena's said...

awok kan sponser.. hahahah