Tuesday 4 October 2011

Tertiary Sector

Kalau kita dalam service sector. Adalah sangat penting kita gamkan senyuman kita tunjukkan kemesraan kita walaupun tak ikhlas. Walaupun hakikatnya kita sangatlah menyampah berdepan manusia. Itu kerja kita.

Saya rasa marah bila Sang Cashier terutamanya, tidak senyum atau membalas senyuman. Tetapi, saya faham, mereka sangat penat. Selamatlah dapat customer yang baik macam saya, senyum juga walaupun Cik Cashier bermasam muka.



Bila kita bekerja di sebuah universiti, dimana kerja kita berkaitan pelajar. Bagi pendapat saya, adalah lebih baik kita menunjukkan contoh terbaik buat mereka. Saya tekankan, mereka ni PELAJAR. Apa yang di tunjukkan akan DIPELAJARI oleh sang PELAJAR.

So, bila anda mahu mereka menghormati anda, anda tunjukkan rasa hormat anda juga. Give and take humans!


Ni mesej yang saya send kepada teman baik semalam, meluahkan rasa tidak puas hati kepada suatu Unit ini.

'**c* up betol dengan Unit *****! Orang bagi salam, dia boleh menyorok! Tau la tengah meeting, cakap la sekejap ke, bagi sign ke. Ini buat orang tunggu macam BODOH! Nak orang respek dia, dia tak respek kita! Cam @#$%^&*!'

Roughly.

So bayangkan betapa marahnya seorang gadis innocent yang berpakaian serba putih semalam kepada Unit ini??

So, saya meneruskan hal saya, saya ke Unit Asrama. Tanpa segan silu dan penuh kebangaan didada saya memuji, Puan Amelia. Saya hendak settle kan hal berkaitan asrama, dia berbincang baik-baik dengan saya. Explain whats needed. Sejuk hati saya. 

Keesokkan hari pula, saya ke Unit Traffik. Juga perkara yang sama. Encik Keselamatan. *Lupa nama. Melayan segala pertanyaan dengan baik. Juga pujian untuk Encik Bahagian NR.

Saya sangat menghargai khidmat yang baik! Terima kasih!

3 comments:

adi.aniki said...

sang PELAJAR?
sang?

Nena's said...

yes sir? slh grammar ke??

anyway, name ko mmg adi??
sahaja adi??

adi.aniki said...

sahaja adi??
bukan lah
its adi
ada jea lg.knape?pndk sgt ke adi tu?
nama aku pnjg jgk
ahaa
xD