Monday 9 May 2011

Budaya 1 : Kahwin-Muda-Gatal

Jom sembang pasal budaya..
Melayu lah, tak reti nak sembang pasal budaya omputih..

Orang cakap, yang terikat dengan budaya ni, orang dulu-dulu. Yeke?
Agama tak cakap macam ni.
Sains buktikan cara lain.

Sebab budaya, kita tak boleh buat itu, kita tak boleh buat ini.




Kahwin-Muda-Gatallll???


Tipah : Che Nah tau, anak pak imam kampung kita ni, si Leha tu, dah mengandung!

Munah : Eh kau ni Tipah! Dosa memfitnah, lagi besar dari dosa membunuh tau! Tak baik kau ni!

Tipah : Aku tau, tu pasal aku tak memfitnah, aku cerita benda betul ni.

Munah : Eh yeke Tipah?? Mana kau tahu cerita ni? Muda lagi si Leha tu kan. Baru 19.

Tipah : Anak aku si Joyah tu bagi tahu. Eeee, harap je anak imam, perangai tak senonoh.

Munah : Eh kau ni, tak baik tau. Seingat aku, si Leha tu dah bernikah la, dengan Seman anak ketua kampung.

Tipah : Eh yeke? Kenapa aku tak tahu? Tak jemput pun kenduri? Si Leha tu, pergi belajar kat Kolumpo tu, Seman nye, di kampung, tolong kedai bapak dia tu? Tak pula Leha tu duduk dengan Seman? Tak usah kau nak membela si Leha tu, aku ni jiran ketua kampung, bapak si Seman tak pernah nampak Leha duduk bermalam di umah Seman tu.

Munah : Ishk kau ni. Deme tu nikah gantung je. Ada kenduri doa selamat je. Kau tak datang, kau pergi melawat cucu kau di KL tu. Seman tu, tak mampu nak buat kenduri besar-besar. Dia pun muda sangat lagi, baru 23.

Tipah : APA???!!! Nikah gantung?! Ni mesti si Leha tu dah mengandung masa deme tu bernikah! Tu la dia orang muda. Gatal! Tak sabo nak berkahwin nye! Anak bini, bagi makan daun ke gamak nye! Tak berkenan betul aku dengan orang macam ni!

Munah : Bawak mengucap Tipah. Mereka tu nak elak dosa, apa salah nya. Anak kau si Joyah tu, memanjang berkepit dengan Abu, malu orang kampung tengok. Setidak-tidaknya, si Leha dengan Seman dah selamat bernikah, tak ada difitnah dosa dah. Joyah dengan Abu tu??


________________________________



Tuuu dia situasi... Panjang beno aihh.. Anyway, familiar tak? Kalau nak kahwin, kena, wajib, tak boleh tak, buat kenduri. Dah kenduri tu, nak tempat grand saja. Nak buat 3hari 3malam. Kena ada CST Production, Photographer terbaik, caterer terhebat, jemputan meletop. Pergh..

Boleh, bukan tak boleh. Kalau mampu kan. Ajak ramai-ramai lagi bagus, asal kan tak membazir. Tujuan walimatulurus, nak annouce kat semua, kita dah kahwin.

Sekarang ni, kita sembang lain, kita cerita pasal orang muda, yang tak mampu nak semua tu. Yang ada, cinta. Cinta kepada pasangannya, cinta kepada Penciptanya.

Yang susah, jadi seorang Melayu, yang pentingkan jamuan, hantaran. Bagi yang terlalu penting kan semua ini, terjadilah insiden tanda cinta di Hari Valentine yang di 'simbol'kan dengan bayi terbuang secara pukal di bulan November-December.

Agama tu senang, kita yang buat susah. Agama tak menghalang, kita yang bina dinding. Agama tu fleksible, kita yang kaku sangat. Agama kita menyeluruh, sesuai untuk zaman dulu, sesuai untuk kita sekarang, sesuai juga untuk anak cucu kita nanti. InsyaAllah.


Bahan bacaan pembuka tingkap #1
Bahan bacaan pembuka tin #2



p/s: Untuk En.BF. Teruskan rancangan seperti yang dicadang ye. Jangan asyik nak cut cost.

4 comments:

Anonymous said...

kawen ni subjective, ikot dri sendri la nk wat cmner..tp kebanyakan org akn judge by how majlis tu akan diadakan..kalau baik,smpai kemati la org puji..law buruk..adush..smpai kemati gak org mengata. so,kita masih ada plihan..sma ada yg baik atau yg buruk,kita yg tentukan. bkn org2 kampung o org taman o org bandar o org pekan o org2..hahahhahh.

Nena's said...

biasalah tuuu.. budaya menyusahkan agama.. agama senang je..

shazatul shifaa zulaikha zulkifli said...

kenapa mesti munah ?

Nena's said...

rekaan semata-mata.. bkn watak gatal tu kan.. haaa.. oke laaa.. hehehe