Tuesday 3 May 2011

Drama

Pembuka kata:

Maaf kepada Remy Ishak, Tiz Zaqyah dan Fizz Fairuz
macam deme baca belog kau kan Aena?? Over sangat!
Saya baru mulai menonton Nur Kasih
Oke oke, saya lambat, maaf kawan-kawan.
Hepp! Jangan ketawa lah!


Pembuka bicara:

Tengok tak drama Melayu, or baca tak novel Melayu.. Yang mana? Yang semua tu.. Yang jenis, mak bapak paksa-paksa kahwin tuu.. Yang tu lah..

Yang #1
Mak dia ada 2 orang anak, 1 anak baik, 1 anak tak menjadi.. Anak baik ni, jatuh la tangga cinta dengan anak kawan mak yang baik.. Semua ikut...

Firman Allah:

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik.

[Maksud surah al-Nur 24:26]

Alhamdulillah.. Baik dunia akhirat..

Yang saya ingin membangkang sekarang ni, kenapa perempuan yang anak lelaki baik ni suka, kena dikorban kan untuk adik lelaki ni, yang laki xmenjadi ni?? Kenapa!!! Tension la cerita camni, xberjenis.. Mood geram ye kawan-kawan. Yang penting, tu semua ibu bapa drama! Tu semua ibu bapa dulu! Sekarang, ibu bapa dah moden, kot.

Situasi #1

Adik lelaki telah mengandungkan seorang perempuan. Demi menutup malu dan menjaga maruah keluarga, mak telah memaksa si abang baik, untuk mengahwini perempuan tersebut.

Abes tu, senang la cite si adik. Kau kasi pregnant, abang kau yang kena kahwin dengan perempuan tu. Kau relax je, chill je. Kau jangan la gelojoh sangat gak, pandai la bajet time. At a time, abang kau boleh kahwin 4 je.. Not more than that. Tunggu lepas perempuan pertama dah lahirkan anak, kau teruskan lah bergiat.. Kau mintak la mak kau pujuk abang ceraikan isteri pertama dia. Memang abang kau lahir untuk tolong kau jeeeee...

Mudah! Sakit hati #1!


Yang drama Melayu #2
tu...

Yang abang dah suka kat perempuan tu, then, ayah suruh abang let go, kasi adik yang rosak kahwin dengan perempuan tu. Ayah takut adik kau hanyut di sungai, dia tak pandai berenang. HUH!

Kemon la weiii.. Banyak lagi perempuan baik dalam dunia ni, kenapa yang si abang nak jugak kau pilih! Cuba ye, kita cuba bayangkan.. Tutup mata sat lagi, lepas habis baca, nanti ang tatau nak bayang apa.

Stuasi #2

Cuba bayangkan, anda ditempat anak anda. Anda disuruh lepas kan perempuan yang anda cinta demi adik anda. Kemudian, anda tinggal serumah dengan mereka. Sakit hati beb! Tengok mereka masuk bilik pun, kepala fikir satu je, nak kena tulis ke fikir apa?? Yelah, mereka main batu seremban. Seksa batin niii..


Konklusi
  1. Mak bapak jangan cakap sayang kan semua anak kalau camni kau treat anak kau. Dah nampak sangat kau pilih kasih.
  2. Anak-anak, jangan membantah cakap ibu bapa, mereka melahirkan kita, tapi, kita boleh pujuk mereka beri kita peluang. Meraka nak yang terbaik untuk kita, kalau membantah kata mereka, bagi mereka pilihan lain, pilihan hati kita, yang kita rasa baik untuk kita dan buat mereka nampak mengapa pilihan kita tak kurang hebatnya dengan pilihan mereka.
  3. Jangan perkotak-katikkan restu mereka.
  4. Kalau tak sakit hati, semua ikot macam yang aku tulis ni, tak jadi drama la kan.. Mesej tu, dah delivered lah. Kita benci pelakon , marah jalan cerita. Tak gitu?

p/s: Untuk video Alyah - Kisah Hati, mengapa ada yang komen, Remy Ishak keluarkan air mata jantan untuk video ini! WOW! *pffft*
Dia pelakon kott.. Tak dapat nangis, bukan pelakon terer lah.

3 comments:

Anonymous said...

Gila emo kamu tgk nur kasih..hahaha..chill la ;p

Nena's said...

nur kasih tu, emo yg sedih2.. ble tgk, membangkitkan kemarahan drama2 sebelum ni.. paneh je

Anonymous said...

hahaha..sbb drama lain yg cliche..nur kasih pn kena sekali..haha..klo tak wat camtu, tak jadi lah cerita :P